Paket
Paket je zatvorena pošiljka sa i bez označene vrednosti koja sadrži robu i druge predmete. Zbir dužine i obima paketa na najširem mestu poprečno može biti najviše 300 cm, s tim što najveća dimenzija ne može biti veća od 150 cm. Najveća masa paketa može biti 31,5 kilogram. Paketi mase preko 20 kilograma predaju se samo u određenim poštama ili poslovnim prostorijama korisnika po ugovorenim uslovima.
Paketska adresnica
Paketska adresnica je obrazac koji se popunjava prilikom predaje paketa u unutrašnjem saobraćaju. Adresnica prati svaki paket i sadrži sve osnovne podatke o pošiljaocu i primaocu, kao i masu i zahtevane posebne usluge. Paket u međunarodnom saobraćaju prate Sprovodnica i Carinska deklaracija.
Pečatni vosak
Pečatni vosak je lako topljiv crveni vosak koji se može koristiti za zatvaranje (pečaćenje) pošiljaka sa označenom vrednošću.
Pečatnjak
Pečatnjak je naročito oblikovana metalna pločica sa drškom (ili na prstenu), na kojoj je ugraviran znak, slovo ili neki drugi simbol; služio je za pečaćenje pisama i drugih dokumenata. Pečatnjak je preteča današnjeg poštanskog žiga.
Pismo
Pismo je svako pisano saopštenje u zatvorenom omotu (kovertu), kao i svaka druga pošiljka koja, u pogledu mase i dimenzija, odgovara uslovima za pismo, ukoliko i ne sadrži pisano saopštenje.Može biti mase najviše do 2 kg. Najmanje dimenzije pisma su 9 cm x 14 cm. Zbir dužine, širine i visine pisma može biti do 90 cm, s tim što najveća od te tri dimenzije može biti do 60 cm.
Prijem pisama obavlja se na šalterima pošta, a ukoliko nema neku posebnu uslugu i ima nalepljenu marku dovoljne vrednosti, može da se ubaci i u poštanski sandučić.
Pismonosne pošiljke
Pismonosne pošiljke su pošiljke koje podrazumevaju: korespondenciju, štampane stvari, robu i druge predmete. To su pismo, dopisnica, tiskovina, adresovana direktna pošta, elektronska pošta i sekogram.
Posebne usluge
Posebne usluge su usluge kojima pošiljalac zahteva poseban postupak sa pošiljkom u svim ili pojedinim fazama obavljanja poštanskih usluga.
Posebni uslovi za obavljanje poštanskih usluga
Posebni uslovi za obavljanje poštanskih usluga su uslovi poštanskog operatora usaglašeni sa zakonom i međunarodnim standardima. Javno su objavljeni.
Post-eksport – izvoz robe (Post Export)
Usluga Post-eksport – izvoz robe je poštanska usluga u međunarodnom saobraćaju koju Pošta pruža pravnim licima i preduzetnicima u svim poštama u Srbiji.
Post-ekspres (Post Express)
Post-ekspres je kurirski servis Pošte, koji korisnicima omogućava najbrži i najsigurniji prenos i uručenje pošiljaka u propisanim i garantovanim rokovima.
Prijem Post-ekspres pošiljaka organizuje se:
- posredstvom kurira u preko 100 gradova, na adresi koju korisnik odredi, pozivom na jedinstvene telefonske brojeve 011 3607 607 i 0800 100 808;
- predajom pošiljaka na šalterima određenih pošta širom Srbije.
Post-restant
„Post-restant” je oznaka koja ukazuje da se pošiljka ne dostavlja primaocu na kućnu adresu, već da je predviđeno da mu bude isporučena u pošti. Oznaka „post-restant” mora biti naglašena u adresi na adresnoj strani. Ove pošiljke se čuvaju u odredišnoj pošti do 30 dana.
Post-šped
Post-šped je usluga poštanske špedicije, kojom se jednostavno i lako sprovodi carinski postupak pri izvozu i uvozu pošiljaka koje podležu carinskom nadzoru i deviznoj kontroli. Post-šped ima ispostave u Beogradu, Novom Sadu i Nišu.
Pošiljalac
Pošiljalac je pravno ili fizičko lice koje šalje poštansku pošiljku i koje je nosilac svih prava i obaveza iz ugovora po pristupu, do propisnog uručenja poštanske pošiljke.
Pošiljka sa ličnim uručenjem primaocu
Pošiljka sa ličnim uručenjem primaocu je posebna usluga koja podrazumeva uručenje pošiljke isključivo primaocu, odnosno staratelju.
Pošiljka sa plaćenim odgovorom
Pošiljka sa plaćenim odgovorom je usluga namenjena pravnim licima koja šalju svoje kataloge, brošure, upitnike, ankete i drugi reklamni materijal na veliki broj različitih adresa očekujući povratne odgovore. Poštarinu za plaćene odgovore ne plaća pošiljalac već primalac – pravno lice, u skladu sa zaključenim ugovorom. Za korišćenje ove usluge pravno lice treba da otvori poštanski pregradak, u nekoj od isporučnih pošta, na koji će stizati plaćeni odgovori.
Pošiljka sa potvrđenim uručenjem
Pošiljka sa potvrđenim uručenjem je pošiljka za koju davalac poštanskih usluga izdaje pošiljaocu potvrdu o prijemu, a primaocu se uručuje uz potvrđenje prijema.
Pošiljka s označenom vrednošću
Pošiljka sa označenom vrednošću je vrednosno pismo, Post-ekspres ili paket na kojima pošiljalac označava vrednost sadržaja.
Pošiljka s povratnicom
Pošiljka sa povratnicom je pošiljka za koju pošiljalac, nakon njenog uručenja, dobija dokument (povratnicu) na kome se nalaze podaci o datumu uručenja i potpis primaoca.
Poštanska marka
Poštanska marka je poštanska vrednosnica, odnosno sredstvo plaćanja i naplate poštanske usluge.
Poštanska mreža
Poštansku mrežu sačinjavaju jedinice poštanske mreže i resursi koje poštanski operator koristi za obavljanje poštanskih usluga.
Poštanska uputnica
Usluga koja omogućava pravnom ili fizičkom licu da pošalje novac primaocu (fizičkom licu) na bilo kojoj adresi u Srbiji.
Poštanske pošiljke
Poštanske pošiljke su pismonosne pošiljke, paketi, uputnice i druge pošiljke, na kojima je označena adresa ili koje su na drugi način označene tako da se nesporno može utvrditi primalac.
Poštanske usluge
Poštanske usluge su usluge koje obuhvataju prijem, prenos (prerada i prevoz) i uručenje poštanskih pošiljaka.
Poštanski adresni kod (PAK)
Poštanski adresni kod (PAK) je šestocifreni broj koji označava deo ulice u koji poštar dolazi da bi uručio pošiljku primaocu i preciznije određuje lokaciju za uručenje pošiljaka, u odnosu na adresovanje kada se upisuje samo poštanski broj.
Poštanski broj
Poštanski broj je znak sastavljen od brojki, koji zamenjuje odnosno dopunjuje naziv jedinice poštanske mreže. Isti poštanski broj ne mogu imati dve ili više pošta. Poštanski broj je sastavni deo adrese. Poštanski broj je sastavljen od pet brojki i svaka ima određeno značenje.
Poštanski pregradak
Poštanski pregradak je određeni prostor u pošti preko koga se obavlja isporuka pošiljaka za korisnike koji su se opredelili za takav način uručenja pošiljaka.
Poštanski sandučić
Poštanski sandučić je sandučić u koji korisnici mogu ubaciti neregistrovane pismonosne pošiljke kako bi ih davalac poštanskih usluga uručio primaocima.
Poštanski operator
Poštanski operator je domaće ili strano lice koje je neposredni davalac poštanskih usluga.
Poštanski žig
Poštanski žig je sredstvo rada svake pošte, čiji se oblik, veličina, način izrade i materijal, kao i podaci koje sadrži utvrđuju Tehničkim uslovima. Svaka pošta ima najmanje jedan žig, koji služi za žigosanje, odnosno označavanje pošiljaka, dokumenata uplata i isplata, kao i poštanskih i računskih isprava. Na žigu su ugravirani broj i naziv pošte, slovna oznaka, a u sredini žiga se nalaze numeričke oznake koje označavaju dan, mesec, godinu i čas upotrebe.
Žigovi mogu biti redovni, prigodni, mašinski, terminalni i drugi.
Poštarina
Poštarina je cena koju korisnik plaća za obavljanje poštanske usluge.
Potraživanje
Potraživanje je postupak u kome korisnik poštanske usluge ili drugo ovlašćeno lice može da ostvari nadoknadu štete i druga potraživanja u skladu sa Zakonom.
Potvrda o prijemu pošiljke
Potvrda o prijemu pošiljke je obrazac koji se popunjava prilikom predaje registrovanih poštanskih pošiljaka. Podaci na potvrdi o prijemu pošiljke moraju biti istovetni podacima na pošiljci: primalac, otkupni iznos, vrednost pošiljke, posebne usluge. Pošiljalac potpisuje i zadržava ovu potvrdu kao dokaz da je pošiljka primljena.
Preporučena pismonosna pošiljka
Preporučena pošiljka je registrovana pismonosna pošiljka, bez označene vrednosti, za koju se pošiljaocu izdaje potvrda o prijemu pošiljke, a primaocu se uručuje uz potvrđenje prijema. Preporučena pošiljka se evidentira u svim fazama obavljanja poštanskih usluga, pa je moguće njeno elektronsko praćenje na sajtu Pošte ili pozivanjem informativnog servisa na broj 0700 100 300.
Prevoz i skladištenje robe
S obzirom na dugogodišnju tradiciju, iskustvo, moderne transportne i skladišne kapacitete koje poseduje, Pošta korisnicima nudi savremena logistička rešenja u vidu integrisanih logističkih rešenja i potpune podrške u upravljanju procesom snabdevanja.
Prijem poštanskih pošiljaka
Prijem poštanskih pošiljaka podrazumeva preuzimanje poštanskih pošiljaka od korisnika poštanskih usluga u pošti, na adresi pošiljaoca, posredstvom poštanskih sandučića, zbirnih sandučića i sl.
Primalac
Primalac je pravno ili fizičko lice na koje je poštanska pošiljka adresovana i kojem se pošiljka uručuje na osnovu naloga pošiljaoca.