Дигитализација, нове технологије, online плаћања и употреба интернета постали су свакодневница свих нас. Међутим, и злонамерне особе добиле су могућност великог броја алата којима могу намамити и преварити кориснике који би желели да брже заврше неку куповину или пронађу одређени садржај.

Потребно је да будемо свесни да су нападачи изузетно маштовити и пуни идеја, и да се нови начини покушаја преваре појављују свакодневно.

Постоји неколико типичних превара које се срећу, и које злоупотребљавају име и логотип Поште Србије, и услуга које предузеће пружа, попут Пост-експрес услуге.

Починиоци ових превара, најчешће користе СМС поруке или онлајн апликације за размену порука (Viber, WhatsApp и слично), и имејлове са намером крађе личних података и података о платним картицама, а све у циљу остваривања финансијске добити.

Молимо вас да увек обратите пажњу од кога сте добили поруку, као и да будете додатно опрезни уколико примите било какав сумњиви садржај. Уколико приметите да је порука написана лошим српским језиком, или су измешана два писма – латиница и ћирилица, или два језика – енглески и српски, највероватније се ради о превари.

Примери превара

Мета овог типа преваре су лица која врше продају на купопродајним сајтовима. Њима се путем неке од апликација за комуникацију, обично на лошем српском језику, јављају наводни купци са непознатим бројевима телефона који су најчешће из иностранства. Од продавца се захтева да одговори да ли је производ доступан за продају, након чега му се, наводно у име администратора платформе за е-трговину, доставља линк са објашњењем да је наводни купац већ уплатио средства преко апликације „Пост експреса“ и од продавца тражи да у одређена поља унесе податке са банковне картице (број картице и CVV број) како би се извршила уплата продавцу. Када продавац унесе податке, лице које врши превару има могућност да подигне сва расположива средства са банковног рачуна продавца, након чега прекида сваку врсту комуникације са истим.

Упозоравамо: Поште Србије, односно Пост експрес, не нуде овакав вид размене финансијских средстава између продавца и купца.

Мета ове преваре могу бити сви корисници мобилне телефоније. Починиоци преваре шаљу СМС поруку којим корисника обавештавају о наводном приспећу поруџбине или било које друге пошиљке, као и да је за испоруку потребно да плате одређене трошкове. Кликом на линк у СМС поруци, отвара се преварна интернет страница на којој се од корисника тражи да у одговарајућа поља унесе број своје банковне картице и CVV број.

Упозоравамо: Пошта Србије од корисника никада не захтева овакав начин плаћања за испоруку било које врсте пошиљака. Потребно је да обавезно обратите пажњу на линк на веб страници на којој се од вас захтева давање неких личних података. Нападачи се углавном труде да линк буде што сличнији оригиналном линку, па тако на пример уместо posta.rs они могу написати posta-rs.com, rsposta.com, possta.rs или било коју другу комбинацију која на први поглед личи на прави домен Поште Србије.

Корисници добијају електронску пошту (имејлове) са преварних имејл адреса са лажним доменима који могу подсећати на домен Поште Србије. У овим мејловима корисници се обавештавају да је за њих наводно пристигао пакет, препоручена или нека друга пошиљка, али да нису могли бити испоручени јер није уплаћен одређени износ новца за наводне трошкове (починиоци наводе царинске, поштанске или неке друге трошкове). Од корисника се тражи да кликне на одређени линк који га води на лажну страницу Поште Србије на којој се захтева плаћање уносом података са банковне картице.

Упозоравамо: Пошта Србије са својим корисницима никада не комуницира путем имејл порука, нити од њих тражи онлајн плаћање за реализацију било које врсте поштанских услуга.