Шта треба да радите ако примите сумњиви имејл, СМС или сумњиву поруку на апликацијама попут Viber-a, WhatsApp-a и слично?

Различити видови онлјан превара су у порасту. Пошта Србије сарађује са стручњацима и надлежним државним органима у циљу смањења ризика за своје кориснике. Ваша безбедност је један од наших приоритета и зато смо припремили одговоре на најчешћа питања и недоумице, како бисмо вам помогли да избегнете интернет преваре.

Најчешћа питања у вези са онлајн преварама

Слањем преварних мејлова и СМС/чет порука, или лажним позивима, преваранти и криминалци који се том приликом представљају као Пошта Србије или Пост-експрес услуга, желе да вас намаме да им дате нешто што могу употребити у своју, по правилу финансијску, корист - своје личне податке и бројеве банковних картица.

Што се тиче преварних мејлова или порука (SMS, Viber, WhatsApp...), њихов циљ је да вас убеде да кликнете на интернет линк (то је познато као „фишинг“, енг. phisihing) који се у њима налази. Када кликнете на линк, можда ће вас одвести на сумњиву веб локацију са које ваш рачунар може преузети вирусе или која може украсти ваше лозинке и личне податке.

Преко телефона, приступ може бити директнији, тражећи од вас осетљиве информације попут банковних података.

Не наседајте на то! Ако сте у недоумици, пријавите их на contact@ptt.rs и избришите их из пријемног сандучета или историје порука / позива.

Пошта Србије са корисницима не комуницира путем имејла и порука, осим у случају обавештења о приспећу Пост-експрес пошиљке. Посебно имајте у виду да Пост-експрес у СМС порукама о приспећу пошиљке никада не шаље интернет линкове, нити од корисника тражи личне и банковне податке.

Пошта Србије може у случају потребе у вези са приспелим пошиљкама да позове корисника телефоном, при чему наглашавамо да у том случају Пошта не тражи од корисника било какве личне податке, нити податке о банковним картицама.

Такође, ни Пошта Србије ни Пост-експрес од корисника не захтевају плаћање путем имејла или СМС поруке, као ни било какав други вид онлајн плаћања.

Зато, у свим случајевима у којима се путем СМС-а, имејла и других видова порука, или телефонским позивом, од вас тражи да отворите линк и платите било какву надокнаду за наводне поштанске или Пост-експрес услуга, или да оставите личне податаке или податаке о банковним картицама, можете бити сигурни да је у питању превара.

  • Пошта Србије и Пост-експрес ни под којим условима неће од вас тражити да креирате корисничке налоге и остављате своје личне податке.
  • Никада нећемо послати мејл или било коју другу поруку у којима тражимо бројеве банковних картица или друге личне или поверљиве податке.
  • Никада нећемо тражити од корисника да унесу податке на страницу која није део Поште Србије.

Треба да будете на опрезу у свим случајевима када добијете имејл, СМС или било коју другу поруку, у којима вам се тражи да платите било коју врсту трошкова наводно повезаних са поштанским и Пост-експрес услугама, тако што ћете да отворите линк из поруке и потом оставите личне податке и бројеве банковних картица.

Наглашавамо да Пошта Србије са корисницима комуницира путем СМС порука једино приликом слања обавештења о приспећу Пост-експрес пошиљке, у случају када је пошиљалац на адресници навео контакт телефон примаоца пошиљке.

Најбољи начин је заштита личних информација. То значи да никада не шаљете осетљиве, личне податке, сигурносне информације или бројеве банковних картица путем имејла, СМС-а или других видова порука.

Никада немојте кликтати на линк у мејлу ако нисте сигурни да је валидан, посебно ако се од вас траже лични финансијски подаци попут ваших банковних информација. Курсором само површински пређите преко линка пре него што кликнете на њега и проверите да ли вам URL веб локацијa (интернет адреса) изгледа познато или поуздано.

Постарајте се да имате спам филтер (филтер за нежељену пошту) на свом мејл налогу.

Проверите да ли су правопис, граматика, графички дизајн или слике лошег квалитета.

Уверите се да имате поверења и да препознајете пошиљаоца. Преваранти често користе наслове или поздраве који су безлични и општи, мешају ћирилицу и латиницу и обраћају се на лошем српском језику.

Не дозволите да вас завара присуство логотипа Поште Србије или Пост-експреса, јер они не гарантују да је мејл дошао од нас.

Video

Аутор: Национални CERT/RATEL