Onlajn prevare - Saveti za onlajn bezbednost

Šta treba da radite ako primite sumnjivi imejl, SMS ili sumnjivu poruku na aplikacijama poput Viber-a, WhatsApp-a i slično?

Različiti vidovi onljan prevara su u porastu. Pošta Srbije sarađuje sa stručnjacima i nadležnim državnim organima u cilju smanjenja rizika za svoje korisnike. Vaša bezbednost je jedan od naših prioriteta i zato smo pripremili odgovore na najčešća pitanja i nedoumice, kako bismo vam pomogli da izbegnete internet prevare.

Najčešća pitanja u vezi sa onlajn prevarama

Slanjem prevarnih mejlova i SMS/čet poruka, ili lažnim pozivima, prevaranti i kriminalci koji se tom prilikom predstavljaju kao Pošta Srbije ili Post-ekspres usluga, žele da vas namame da im date nešto što mogu upotrebiti u svoju, po pravilu finansijsku, korist - svoje lične podatke i brojeve bankovnih kartica.

Što se tiče prevarnih mejlova ili poruka (SMS, Viber, WhatsApp...), njihov cilj je da vas ubede da kliknete na internet link (to je poznato kao „fišing“, eng. phisihing) koji se u njima nalazi. Kada kliknete na link, možda će vas odvesti na sumnjivu veb lokaciju sa koje vaš računar može preuzeti viruse ili koja može ukrasti vaše lozinke i lične podatke.

Preko telefona, pristup može biti direktniji, tražeći od vas osetljive informacije poput bankovnih podataka.

Ne nasedajte na to! Ako ste u nedoumici, prijavite ih na contact@ptt.rs i izbrišite ih iz prijemnog sandučeta ili istorije poruka / poziva.

Pošta Srbije sa korisnicima ne komunicira putem imejla i poruka, osim u slučaju obaveštenja o prispeću Post-ekspres pošiljke. Posebno imajte u vidu da Post-ekspres u SMS porukama o prispeću pošiljke nikada ne šalje internet linkove, niti od korisnika traži lične i bankovne podatke.

Pošta Srbije može u slučaju potrebe u vezi sa prispelim pošiljkama da pozove korisnika telefonom, pri čemu naglašavamo da u tom slučaju Pošta ne traži od korisnika bilo kakve lične podatke, niti podatke o bankovnim karticama.

Takođe, ni Pošta Srbije ni Post-ekspres od korisnika ne zahtevaju plaćanje putem imejla ili SMS poruke, kao ni bilo kakav drugi vid onlajn plaćanja.

Zato, u svim slučajevima u kojima se putem SMS-a, imejla i drugih vidova poruka, ili telefonskim pozivom, od vas traži da otvorite link i platite bilo kakvu nadoknadu za navodne poštanske ili Post-ekspres usluga, ili da ostavite lične podatake ili podatake o bankovnim karticama, možete biti sigurni da je u pitanju prevara.

  • Pošta Srbije i Post-ekspres ni pod kojim uslovima neće od vas tražiti da kreirate korisničke naloge i ostavljate svoje lične podatke.
  • Nikada nećemo poslati mejl ili bilo koju drugu poruku u kojima tražimo brojeve bankovnih kartica ili druge lične ili poverljive podatke.
  • Nikada nećemo tražiti od korisnika da unesu podatke na stranicu koja nije deo Pošte Srbije.

Treba da budete na oprezu u svim slučajevima kada dobijete imejl, SMS ili bilo koju drugu poruku, u kojima vam se traži da platite bilo koju vrstu troškova navodno povezanih sa poštanskim i Post-ekspres uslugama, tako što ćete da otvorite link iz poruke i potom ostavite lične podatke i brojeve bankovnih kartica.

Naglašavamo da Pošta Srbije sa korisnicima komunicira putem SMS poruka jedino prilikom slanja obaveštenja o prispeću Post-ekspres pošiljke, u slučaju kada je pošiljalac na adresnici naveo kontakt telefon primaoca pošiljke.

Najbolji način je zaštita ličnih informacija. To znači da nikada ne šaljete osetljive, lične podatke, sigurnosne informacije ili brojeve bankovnih kartica putem imejla, SMS-a ili drugih vidova poruka.

Nikada nemojte kliktati na link u mejlu ako niste sigurni da je validan, posebno ako se od vas traže lični finansijski podaci poput vaših bankovnih informacija. Kursorom samo površinski pređite preko linka pre nego što kliknete na njega i proverite da li vam URL veb lokacija (internet adresa) izgleda poznato ili pouzdano.

Postarajte se da imate spam filter (filter za neželjenu poštu) na svom mejl nalogu.

Proverite da li su pravopis, gramatika, grafički dizajn ili slike lošeg kvaliteta.

Uverite se da imate poverenja i da prepoznajete pošiljaoca. Prevaranti često koriste naslove ili pozdrave koji su bezlični i opšti, mešaju ćirilicu i latinicu i obraćaju se na lošem srpskom jeziku.

Ne dozvolite da vas zavara prisustvo logotipa Pošte Srbije ili Post-ekspresa, jer oni ne garantuju da je mejl došao od nas.

Video

Autor: Nacionalni CERT/RATEL